سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرحوم حاج آقای موسوی




به مناسبت سالگرد ارتحال :

مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سید حسین موسوی در بهار سال 1300 هجری شمسی در روستای قوژد در خانواده ای روحانی و مذهبی که غالبا اهل علم و از معتمدین مورد وثوق روستا بودند پا به عرصه گیتی نهاد , والد مکرم ایشان مرحوم سید علی موسوی قوژدی نیز عمری را در همین روستا در محیط خانواده ای که با اقتصاد کشاورزی و باغداری امرار معاش مینمودند سپری نموده و نهایتا در همین محل به دیار باقی شتافت.

بقیه در ادامه مطلب …

 

 

مرحوم حاج سید حسین موسوی تحصیلات اولیه قرآن را در مکتب خانه های آن زمان در دامن پدری عابد و زاهد آموخته و سپس وارد مدرسه ابتدائی و تحصیلات جدید شد ، به موازات کار کشاورزی و ملازمت مرحوم پدر تحصیلات خود را تا پایان دوره اول متوسطه در کاشمر به پایان برده و چون در آن زمان دوره دوم متوسطه هنوز در کاشمر دایر نشده و تعداد محصلین به حد نصاب نمی رسید همراه هشت نفر از همسالان راهی مشهد مقدس شده و در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه تحصیل داد ، سپس بنا به علاقه شخصی همراه مرحوم دکتر کندری به مدرسه طب و خنط الصحه قدم نهاد ولی از آنجا که ادامه رشته پزشکی مورد رضایت پدر نبود خیلی زود درس طب را رها نموده و به خدمت سربازی رفت .

پس از اتمام دوره دو ساله خدمت سربازی که کلا تحت حمایت و نظارت برادر بزرگوارش مرحوم سرهنگ حاج سید موسوی سپری گردیده بود به کاشمر مراجعت نموده و با خواسته وراهنمایی پدر به تحصیل در حوزه علمیه مشغول شده و در حجره ای از مدرسه عتیق که آن زمان به مدرسه آقای دانش معروف بود سکونت گزید . بنا به اشاره پدر و راهنماییهای ایشان خیلی زود مراحل اولیه را طی کرده و در حلقه درس مرحوم حاج سید اسماعیل مجتهد شفیع آبادی که از علما ومجتهدین طراز اول آن عصر بود حاضر شد و به تلمذ پرداخت .

شوق وافی شاگرد به استاد و علاقه شدید استاد به شاگرد تا بدان پایه رسید که خیلی زود مرحوم حاج سید علی برای تمهید مقدمات ازدواج به حضور استاد رسیده و از دختر ایشان برای طلبه جوان خود خواستگاری نموده و شکی نبود در همان مذاکرات اولیه پاسخ مثبت اعلام گردد. طولی نکشید دو بیت سیادت وعلم از قوژد و شفیع آباد مراسم جشن ازدواج را فراهم و استاد و شاگرد به هم نزدیکتر شدند و جلسات درس از حوزه به منزل منتقل گردید.

هنوز از شروع زندگی مشترک این دو زوج چیزی نگذشته بود که رئیس آموزش و پرورش یا رئیس فرهنگ آن زمان بنا به اصرار و معرفی خانواده ها شخصا به مرحوم سید علی موسوی مراجعه و از ایشان  تقاضا نمود اجازه فرمایند حاج سید حسین برای تدریس در فرهنگ استخدام شود.مرحوم پدر که اصرار خانواده ها و بزرگان شهر را دیدند فرمودند سید حسین مجاز است استخدام شود با این شرط که لباس روحانیت را حفظ کند ومجبور به ترک واجبات و ارتکاب محرمات نشود. فردای آن روز رئیس فرهنگ با ماشین شخصی به درب منزل حاضر و مرحوم حاج سید حسین را برای معرفی و تدریس به دبیرستان قوام شهر کاشمر برد و کار تدریس رسما شروع شد .

متجاوز از سی سال به همین منوال گذشت …

کیفیت و چگونگی این دوران را باید از زبان شاگردانشان مانند : آقایان دکتر جمیلی ، دکتر غفاری ، مهندس احمد پناه ، دکتر یزدان پناه و بسیاری از بزرگان و مسئولین  فعلی سطح شهر کاشمر و استان جویا شد که اطاله سخن ممکن است از حیطه معرفی خارج و پا به وادی تعریف گذارد که نا پسند است.

لازم به ذکر است نامبرده در طول زندگی خود نان لباس و موقعیت روحانی خود را نخورده و همواره به کار یدی و فعالیت کشاورزی می پرداخت .

حاصل این زندگی پر برکت یازده فرزند ( هفت پسر و چهار دختر) است که همه درجات عالی علمی دانشگاهی و حوزوی در سطوح مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا و دکترای پزشکی تخصصی گذرانده و هر کدام در گوشه ای از این مرز وبوم به ارائه خدمت و انجام وظیفه مشغولند.

لازم به ذکر است که سلسله نسب مرحوم حاج سید علی موسوی قوژدی با 33  واسطه به امام همام حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسد که تا 12 پشت آن هم اکنون روی سنگ مقبره آن مرحوم در آرامگاه خانوادگی ایشان در روستای قوژد قابل مشاهده است . بقیه سلسله شریفه شجره نسب به علت اشتراک با سلسله سادات محترم خراسان و نواحی اطراف چون احتمالا مورد تایید قاطع و صد در صد مرحوم سید علی بوده از ذکر آن خودداری شده است.

حاج آقای موسوی در راه زیارت مشهد مقدس – سال 1367

سرانجام در عصر پنجشنبه مورخه 17 اردیبهشت سال 1388  روح پاکش قالب دنیا را تهی نموده و به ملکوت اعلی پیوست و پیکرش در آرامگاه خانوادگی در روستای قوژد در جوار پدر گرامیش به خاک سپرده شد . ایشان در این زمان 88 سال از عمر با برکتش سپری شده بود.مراسم با حضور مردم وفادار و شریف قوژد و حضور امام جمعه محترم انجام شد.

جای آن است که با قرائت فاتحه یاد ایشان و مومنین خفته در آرامستان قوزد را گرامی داشته و روحشان را شاد کنیم.

با تشکر فراوان از جناب جعفر آقای موسوی فرزند بزرگوار ایشان که این مطالب را در اختیار ما گذاشتند.

مراسم تشییع جنازه مرحوم حاج آقا موسوی

مراسم نماز میت با حضور مرحوم حاج آقا صفایی

مقبره خانوادگی حاج آقای موسوی :

مرحوم حاج سید علی موسوی پدر حاج آقای موسوی :

ایشان از بزرگان منطقه بوده اند و کرامات زیادی از ایشان نقل شده است  و با عرفا و بزرگان زیادی از جمله مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی مراوده داشته اند .

تاریخ وفات : پنج شنبه 26 ذی الحجه سال 1373 قمری برابر با 4 شهریور سال 1333 شمسی

 

شرح زندگی مرحوم حاج سید علی موسوی به قلم نوه ایشان جناب آقای سید علی موسوی :

مرحوم حاج سید علی فرزند مرحوم حاج سید محمد علی که از اکابر و بزرگان روستای قوژد بوده و از اوان جوانی به دیانت و تقوا معروف و در حد استطاعت زمان خود با علوم قرآنی و مسائل دینی آشنایی کامل داشته و محل رجوع اهل روستا بوده است که این سید بزرگوار خیلی زوده دعوت حق را لبیک گفت و تنها پسرش سید علی را در سنین کودکی یتیم میگذارد.

سید علی در دامن مادری با فضیلت و عابد و با تقوا پا به دوران جوانی گذاشته و با ارثیه قلیلی که از پدر به جا مانده از طریق کشاورزی و باغداری امرار معاش مینماید .

مرحوم حاج سید علی در آغاز جوانی در سن 17 سالگی با والده به سفر عتبات میرود و در مسیر کربلا در منزل بعقوبه مادر خود را از دست میدهد و خود مراسم غسل و کفن و دفن مادر را انجام داده و پس از زیارت به وطن بازمیگردد.

پس از مراجعت به موازات امرار معاش و کشاورزی در جلسات در س مرحوم حاج میرزا احمد مجتهد و بعدا در محضر حاج شیخ محمد حسین اولیایی معروف به حاج شیخ حاضر و کسب فیض مینماید ولی به علت مشکلات فقدان پدر و مادر ادامه تحصیل در مشهد ،قم و نجف برایش میسر نگشت و در زادگاه خود میماند و با اجازه اساتید وعلما در مسجد جامع روستای زادگاهش ( قوژد ) اقامه جماعت نموده و پاسخگوی مراجعات مردم روستا میشود .

ایشان بعدها ازدواج اول خود را با صبیه مرحوم حاج ملا عباس انجام داده که حاصل آن دو فرزند پسر و یک دختر بوده که اهل روستا آنان را میشناسند. ازدواج دوم با صبیه مرحوم حاج آقای جناب بوده که از این وصلت نیز دو دختر و یک پسر ( مرحوم حاج سید حسین موسوی ) به یادگار میماند که هم اکنون هر شش فرزند به رحمت ایزدی پیوسته اند .

مرحوم حاج سید علی پس از عمری تلاش و خدمت در روستا به عنوان یک روحانی مردمی و بی ریا و بی توقع در سن 75 سالگی دعوت حق را لبیک گفته و در مقبره خانوادگی فعلی به خاک سپرده میشود .

روح همه آنها شاد و روان ایشان قرین رحمت پروردگار متعال باد .

از خداوند متعال علو درجات رحمت و رضوانالهی و مغفرت بیکران خدا را برای همه اموات اسلام و مسلمین و به خصوص به خاک خفتگان تمام روستا مسئلت داریم .

به امید روزی که فرزندان نسل جدید تحت تربیت مراتب عالیه اسلام و قرآن جای پیشینیان را پر کرده و رهرو راه بزرگان روستای خود بوده و بر افتخارات روستای سربلند خود بیفزایند .

کوچک همه روستا :    سید علی ابن حاج سید حسین ابن حاج سید علی ابن حاج سید محمد علی موسوی قوژدی

 

پایگاه اطلاع رسانی روستای قوژد :

با تشکر فراوان از جناب آقای سید علی موسوی – امیدواریم که ایشان همواره یاری دهنده ما باشند .



  • اردیبهشت ۶, ۱۳۹۳
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |