جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مزار پیر قوژد




مزار پیر قوژد :

در قسمت شمالی قبرستان قدیم قوژد مزار دایره ای شکل آجری خودنمایی میکند که از قدیم به آن “مزار پیر “می گفتند. شاید برای بسیاری از ما سوال است که چه کسی در این مزار مدفون است ؟

 

 

 

 

بقیه در ادمه مطلب …

 

مردم قوژد از قدیم برای مزار پیر حرمت و احترامی خاص قائلند و دوست دارند پیکر عزیزانشان را در جوار این مزار دفن کنند.

“پیر” در اصل به معنای سالمند و کهنسال و اصطلاحاً به معنای شیخ، مرشد و راهنما و انسان باتجربه است.

واژه “پیر” در باور محلی مردم قوژد تقریباً معادل کلمه امامزاده می باشد و در اعتقادات مردم دارای تقدس و احترام خاصی است. مردم  ، پیر قوژد را انسانی باخدا و مردمدار می دانند . در گذشته بر سر مزار پیر بسته به نذورات مردم سفره های آش، نان و ماست  گسترده می شد.

در شب های برات این مزار به طور ویژه مورد توجه مردم قرار می گیرد،  اهالی به این مزار ارادت زیادی دارند و در بالای سر مزار روی به قبله می ایستند و فاتحه می خوانند.

طبق شنیده های قدیمی ها صدها سال پیش پیرمردی عارف مسلک و با تقوا در روستای قوژد زندگی می کرده است که مورد احترام اهالی روستا بوده و در دفاع از حق فرد مظلومی با خان حاکم روستا درگیر شده است و به دست خان کشته میشود . مردم پیکر وی را تشییع میکنند و به خاک میسپرند و بر گِرد مزار وی مقبره ای میسازند و به آن احترام میگذارند . تا چندی پیش هیئت های مذهبی روستا در روزهای محرم بر گرد مزار پیر میگشتند و مردم هم در حال حاضر در شب جمعه بر سر مزار حاضر میشوند و شمع روشن میکنند و فاتحه می خوانند .

محمد صالح ترشیزی عالمی بزرگ در جوار مزار پیر قوژد :

مرحوم محمد صالح ترشیزی از علمای بزرگ بود که در سال 1107 هجری قمری (حدود 300 سال ) پیش در قریه قوژد ترشیز دیده به جهان گشود.مبادی علوم را در خراسان آموخت و به اصفهان هجرت نمود و در آن شهر به تدریس حدیث و علوم اسلامی پرداخت . پس از چندی به زادگاهش برگشت و گوشه فراغی را برای طاعت و ادای وظایف و عبادات فراهم آورد و ضمن آن به تدریس و تبیین مسائل شرعی اهتمام ورزید.گفته شده است تصنیفات ارزشمند بسیاری دارد.

سرانجام در سن پنجاه و هشت سالگی در شب چهار شنبه یازدهم جمادی الثانی سال 1160 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار مزار پیر قریه قوژد به خاک سپرده شد .               کتاب ترشیز / ایرج سعادتمند/ 1387  صفحه :148 و کتاب تاریخ علمای خراسان / عبدالرحمان بن نصرالله مدرس شیرازی

از نظر دوره تاریخی محمد صالح ترشیزی در زمان حکومت نادرشاه افشار زندگی میکرده است .

علمای بزرگی نظیر علامه محمد باقر مجلسی هم دوره ایشان بوده اند .

مقام عالم بزرگوار ” محمد صالح ترشیزی ” به قدری رفیع است  که روز و ماه و سال فوتش به طور دقیق در تقویم تاریخ کاشمر آمده است .

محمد جعفر ترشیزی :

عالمی دیگر که طبق اسناد و کتب تاریخی در جوار مزار پیر به خاک سپرده شده است محمد جعفر ترشیزی است . وی تحصیلات مقدماتی را در مشهد گذراند و برای تکمیل آن به عتبات عالیات سفر نمود و در آنجا به درجه اجتهاد رسید. ایشان از شاگردان شیخ جعفر نجفی معروف به کاشف الغطاء (از شاگردان علامه بحرالعلوم ) بوده و هنگام سفر استادش به دیار ترشیز افتخار میزبانی وی را در روستای قوژد داشته است . ایشان در سال 1244 هجری قمری به رحمت الهی رفتند و در جوار پیر قوژد به خاک سپرده شدند .(تاریخ علمای خراسان / عبدالرحمان بن نصرالله مدرس شیرازی



  • تیر ۲۵, ۱۳۹۳
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |