شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهدای کاشمر




شهدای کاشمر :

نام چند خیابان و معبر اصلی در شهرمان کاشمر به نام شهدای عزیز مزین شده است .

خیابان بهبودی – خیابان باقری – خیابان نیازمند – خیابان ترابی و … شاید از خود بپرسیم این شهدا که بودند و چگونه به شهادت رسیدند :     ادامه مطلب …

شهید محمد بهبودی :

شهید محمد بهبودی از شهدای روحانی کاشمر در سال 1336 در یکی از روستاهای کاشمر در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود . پس از گذراندن دوران ابتدایی وارد حوزه کاشمر شد و در همان سالها با مرحوم آیت الله مشکینی و آیت الله ربانی شیرازی که از طرف ساواک در کاشمر تبعید بودند آشنا شد و پس از اتمام دوران تبعید آیت الله مشکینی به همراه ایشان به قم عزیمت نمودند و بارها از طرف آیت الله مشکینی به کردستان عزیمت کرد و با روحانیون تبعیدی در آنجا ارتباط داشت .

با اوج گرفتن انقلاب اسلامی به کاشمر بازگشت و همراه مردم درفعالیتهای انقلابی و تظاهرات شرکت داشت به طوری که توسط ماموران ساواک دستگیر و شکنجه شد. سرانجام در هنگام پایین کشیدن مجسمه شاه مورد اصابت گلوله دژخیمان قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد . پیکر پاکش در داخل آرامگاه شهید مدرس به خاک سپرده شد.

شهیدان حسن و احمد باقری :

شهیدان حسن و احمد باقری در سالهای 1336 و 1339 در روستای تربقان کاشمر به دنیا آمدند . شهید حسن باقری عموی شهید احمد باقری بود و هر دو شهید به دلیل مشکلات اقتصادی و کمک به امرار معاش خانواده از همان ابتدا به شغل قالیبافی پرداختند. همزمان با اوج گیری انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) به صف انقلابیون پیوستند و به پخش اعلامیه و شرکت در تظاهرات علیه نظام شاهنشاهی پرداختند تا این که سرانجام در تاریخ 4 دی ماه سال 1357 در تظاهرات مردمی با اصابت گلوله مزدوران پهلوی به شهادت رسیدند . پیکر پاکشان در جوار آرامگاه شهید مدرس به خاک سپرده شد .

شهید سید خلیل نیازمند کلاته شادی :

شهید سید خلیل نیازمند در سال 1330 در کاشمر به دنیا آمد . پس از طی مراحل تحصیلی در کاشمر مدرک لیسانس را از دانشگاه علم و صنعت تهران در رشته متالوژی کسب کردو در کارخانه ذوب آهن اصفهان مشغول به کار شد . چندی بعد در آموزش و پرورش استخدام شد و مدتی معاونت هنرستان سید جمال الدین اسدابادی مشهد را به عهده گرفت . مهندس نیازمند که ارتباط نزدیکی با روحانیت قم برقرار کرده بود در دوران تحصیل به فعالیتهای سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت به گونه ای که در قیام های 17 شهریور تهران و 10 دی مشهد به دست مزدوران شاه مجروح شد.

پس از پیروزی انقلاب ، به عنوان اولین فرمانده سپاه کاشمر مشغول به خدمت شد و با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های جنوب رفت . سرانجام این سردار سرافراز سپاه اسلام در تاریخ 19 فروردین سال 1360 در درگیری با اشرار مسلح در ارتفاعات روستای اسحاق آباد به شهادت رسید . پیکر پاکش در داخل حرم آرامگاه شهید مدرس به خاک سپرده شد.

شهید حاج محمد ترابی :

شهید حاج محمد ترابی در نهم اسفند 1306 شمسی در سرچشمه زارچ از توابع استان  یزد دیده به جهان گشود . پدرش ملا غلامرضا ترابی روحانی وارسته ای از طبقه متوسط جامعه بود که شغل اصلی اش کشاورزی و دامداری بود و روحانیت و برپایی مجالس ذکر و یاد اباعبدالله را به خاطر اعتقادش انجام میداد و در انجام امور عام المنفعه مانند احداث و تعمیر مسجد و حسینیه و آب انبار کوشا بود .شهید ترابی دوران کودکی و تحصیلات قدیمه را در کنار پدر بزرگوارش انجام داد روحیه سخت کوشی و علاقه به اسلام و خاندان پیامبر (ص) و دفاع از حق روز به روز در او تقویت میشد و این روحیه حق طلبی و بینش سیاسی بود که او را به مبارزه با رژیم شاهنشاهی کشاند و علیرغم تذکرات و تهدیدات مسئولین نظام هیچ خللی در عزم راسخ ایشان پدید نیامد .این انقلابی پرشور در سال 1337 به شهر کاشمر مهاجرت کرد و این شهر را به عنوان سکونت گاه دائمی برگزید و با داشتن مغازه ای در مرکز شهر جزو بازاریان متدین و معتمد شناخته میشد و صداقت ، تدین و امانتداری ایشان زبانزد خاص و عام شد .با شروع نهضت انقلاب اسلامی ایران به فعالیت انقلابی در کاشمر پرداخت و در تاریخ 19 دی ماه سال 1357 در حالی که پیشاپیش  جمعیت تظاهرکننده بود هدف گلوله  دژخیمان رژیم شاه قرار گرفت و به شهادت رسید . پیکر پاکش در داخل سالن باغمزار (امام زاده سید حمزه ) به خاک سپرده شد. شهادت ایشان سرفصل جدیدی در مبارزه مردم علیه رژیم گشود و مراسم اربعین شهید در اولین هفته پیروزی انقلاب در سالن باغمزار کاشمر برپا شد.

در مجلس بزرگداشت شهید که اولین شهید زارچ بود و در مهدیه سرچشمه زارچ برگزار شد جمعیت زیادی از اقشار مختلف مردم یزد به صورت راهپیمایی و تظاهرات شرکت کردند که حضور جمعیت انبوه موجب وحشت نیروهای امنیتی رژیم شد و مهدیه زارچ را محاصره کردند.

در کاشمر به جز خیابان شهید ترابی یک دبستان نیز به نام ایشان در خیابان 17 شهریور  کاشمر نامگذاری شده است .

” با تشکر ویژه از خانواده محترم شهید ترابی که این مطالب را در اختیار ما قرار دادند “

یک پیشنهاد :

چقدر جالب است شهرداری محترم کاشمر در ابتدای هر خیابان تصویر و توضیحی کوتاه از زندگی هر شهید نصب کند .

” شادی روح تمامی شهدا و شادی روح امام شهدا صلوات “



  • دی ۲۹, ۱۳۹۳
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |